Brannslukking MED f 500

HVORDAN SLUKKE LITIUM ION BATTERIBRANN ELLER UANSETT BRANN
Dette med vår Leverandør SG Safety AS (vestteknikk)

23.01.202222:53 Ronald Slettren

F-500 ENCAPSULATOR AGENT (EA)

F-500 EA er svart på mange av dagens brannslokkingsutfordringer. I en verden hvor branner har blitt varmere og vanskeligere å slukke, møter F-500 Encapsulator Agents unike evner til disse utfordringene. For det første har F-500 EA en bemerkelsesverdig evne til å kjøle ned en brann og omkringliggende strukturer, med evnen til å absorbere 6-10 ganger mer varmeenergi enn vanlig vann uten å skape overopphetet damp. For det andre danner F-500 EA sfæriske miceller eller "kjemiske kokonger" som innkapsler drivstoff som gjør dem ikke-brennbare og ikke-antennelige. Til slutt avbryter F-500 EA den frie radikale kjedereaksjonen til branntetraederet. Dette avbruddet resulterer i større synlighet, redusert røyking og sot og viktigst av alt en drastisk reduksjon av giftstoffer.     

F-500 Encapsulator Agent er ikke et skum, så det inneholder ingen fluorinerte ingredienser, slik som perfluoroktylsulfonat (PFOS). F-500 EA er 100 % biologisk nedbrytbar og er ikke-farlig, og inneholder ingen ingredienser som kan rapporteres under Superfund Amendments and Re-autorization Act (SARA) Tittel III, seksjon 313 eller Comprehensive Environmental Response, Compensation and Liability Act (CERCLA) . Holdbarheten er 15 år, og den kan kastes som ufarlig avfall under RCRA CFR261.  

  • Rask kjøling
  • Innkapsler drivstoff
  • Avbryter fri radikal kjedereaksjon
  • Drastisk kreftfremkallende toksin- og røykreduksjon
  • Ingen fluorerte ingredienser (PFOA/PFAS)
  • Ingen skålding Steam

Disse unike egenskapene gjør F-500 Encapsulator Agent til det mest allsidige brannslokkingsmidlet som er tilgjengelig. I motsetning til skum som må danne og vedlikeholde et perfekt teppe for å skille brannen fra oksygenet, innkapsler F-500 EA Spherical Micelle-teknologien drivstoffet og fukte på et molekylært nivå og gjøre dem ikke brennbare. Dette gjør F-500 EA til den perfekte løsningen for tredimensjonale branner, pluss at F-500 EA anbefales for brann i klasse A, Klasse B (polare og ikke-polare), Klasse K, Klasse D og Lithium-ion batteri. Det er ikke nødvendig å inventere klasse A, AFFF og/eller AR-AFFF skum og spesialiserte agenter for klasse D branner. F-500 EA kan alt!    

AFFF skum og spesialiserte agenter for klasse D branner. F-500 EA kan alt! 

En agent – ​​en løsning!

Klasse A ½ – 1 % Tre, papir, klut, gummi, brennbart granulært, pulver
Klasse B (ikke-polar) 3 % Bensin, diesel, fyringsolje, jetdrivstoff, hydraulikkolje
Klasse B (Polar) 3 % Etanol, etanolblandet drivstoff (E10 & E85), aceton
Klasse D 3 % Magnesium, titan, aluminium
Litium-ion batterier 3 % Litium-ion-batterier, energilagringssystemer (ESS)

F-500 ENCAPSULATOR AGENT (EA)

Hvorfor F-500 EA er økonomisk

Allsidig

F-500 Encapsulator Agent kan brukes på de fleste branner. Det er ikke nødvendig å bære klasse A-skum for klasse A-branner, AFFF-skum for klasse B ikke-polare branner, AR-AFFF-skum for klasse B-polare branner og pulver for klasse D brennbare metallbranner, når F-500 EA kan håndtere alle disse brannene. F-500 EA er også godkjent for ISO (Insurance Services Office) Equivalency List Credit Recognition, så det er ingen grunn til å lagre skum på stasjonen. F-500 EA har blitt testet og anbefalt for transformatorbranner, og testet av flere selskaper for litiumionbatteribranner, spesielt hybrid- og elbilbranner.   

Type brann

Brannslokkingsagent kreves

Klasse A – tre, papir, dekk

F-500 Encapsulator Agent

Klasse A skum
Klasse B – ikke-polar (bensin, diesel) AFFF skum
Klasse B – polar (etanol, E10, E85) AR-AFFF skum
Klasse D – Brennbare metaller Pulver; CO2; ikke skum  
Alle tredimensjonale branner

 

Mindre agent brukt

Gang på gang har tester og virkelige hendelser vist den overlegne knockdown-evnen og tilbakebrenningsmotstanden til F-500 EA. Brannen blir raskt avkjølt og drivstoffet og frie radikaler er innkapslet, slik at brannen slukkes. F-500 EA er konkurransedyktig priset med skum, så sammenligningen er enkel. Jo raskere brannen er slukket, jo mindre middel vil bli brukt.   

Et slående eksempel er et lite drivstoffutslipp på en motorvei. Åtte liter bensin ville kreve en gallon F-500 EA og 40 liter vann for å gjøre den ikke-brennbar og ikkeantennelig. NFPA 11 (tabell 5.8.2.2) sier at skum må påføres et ikke-diket hydrokarbonsøl i minimum 15 minutter med en påføringsmengde på 0,10 gpm/ft2 eller 3 %. For å dekke det etanolblandede drivstoffutslippet på en sikker måte, vil det ifølge NFPA kreves 36 liter AR-AFFF-skum med 1200 liter vann! Forskjellen i prisen på F-500 EA vs. skummet er svimlende.    

Opprydding med F-500 EA er minimal. Vanligvis lar F-500 EA fordampe. 

Mindre vann brukt

Flere og flere lokalsamfunn tar vannbruk mer på alvor. Vann er i ferd med å bli en utgift som må håndteres. I eksemplet ovenfor ble 40 liter vann brukt med F-500 EA og 1200 liter vann med skum, men mengden som ble brukt på scenen er ikke hele historien.  

I mange områder er vann ikke tilgjengelig, slik som motorveier, industridommer og landlige områder. Det betyr at den første brannbilen på stedet må ha med nok vann til å bekjempe brannen, eller et tilleggsteam eller tankbil må tilkalles. En kostbar og tidkrevende utkastoperasjon kan igangsettes for å hente vann fra en nærliggende dam. Alt dette kan være udvendig hvis F-500 EA brukes på grunn av slukkingshastigheten.  

Til slutt, bruk av mindre vann betyr mindre vannskader på brannstedet og sannsynligvis ingen avrenning til kloakksystemet eller enda verre, lokale bekker. Sjelden vil en dykeoperasjon være nødvendig. 

Arbeidstimer

Tiden på en scene er kritisk. Får brannmennene betalt per utrykning, er det fornuftig å gjøre jobben raskt ferdig. Selv om de ikke får betalt per samtale, hindrer forsinkelser på stedet brannmenn fra å være tilgjengelig for andre utrykninger. Bortkastet tid på overhalinger og gjenoppringing kaster bort tid og penger. Mer tid på stedet resulterer i tretthet, som fører til skader.    

Reduserte krav om kompensasjon for arbeidere

F-500 EA skaper ikke en brennende fuktig som vann. Bare F-500 EA skaper en varm damp som betyr at brannmenn ikke vil sende inn krav for dampforbrenninger. Mindre tid på brannstedet reduserer skader forbundet med tretthet, for eksempel snubling. F-500 EAs evne til å avbryte kjedereaksjonen fra frie radikale reduserer røyk og giftstoffer, og forbedre synligheten.   

Bruk av F-500 EA vil spare avdelingen din penger.

  • Mindre agent er nødvendig
  • Det brukes mindre vann
  • Mindre tid på åstedet
  • Færre håndverkskrav

KOMMUNALE BRANNVESEN

Når vi snakker om brannslukking med F-500 EA og industri, må vi involvere våre kommunale brannmenn. Hvis en prosessmaskin tar fyr, kan ansatte forsøke å slukke den med et brannslukkeapparat, men det er de lokale brannmennene som blir tilkalt når det går ut av kontroll. Noen bransjer har brannvesen, men et beløp krymper etter hvert som budsjettene blir strammere. Selv med brannvesen er de sjelden utstyrt for å håndtere alvorlige problemer. Den lokale brannmannen er siste forsvarslinje.    

Kommunale brannmenn har vært en prioritet for HCT i mange år. Mange brannvesen har lært fordelene med F-500 EA, men det er mange som ennå ikke har oppdaget hvorfor F-500 EA bør være deres programvareagent. 

Da innsatsen ikke klarte å slukke en dekkbrann i Arizona og den eskalerte til en million dekk, ringte de inn F-500 EA. I Sør-Kinahavet brant et lasteskip med en siste av magnesium, kjemikalier og dekk. Etter 80 timer med innføring av AFFF (skum) fra dekksvåpen, gikk de om bord i lasteskipet og slukket det med håndliner og tolv 5-liters spann F-500 EA. Etter å ha påført Mil Spec AFFF i 4 ½ time fra to flykrasjbiler, slo F-500 EA 21 brennende oljetanker i Iowa. I Italia ble skum påført en oljelagringsbrann i timevis. F-500 EA slukket brannen på 15 minutter. Denne enkeltbrannen førte til at den italienske marinen og det italienske nasjonale oljeselskapet tok i bruk F-500 EA. Lytt fortsetter.        Brannmenn lærer å stole på F-500 EA for alle typer branner.

F-500 EAs evne til å håndtere nesten enhver brann er hovedgrunnen til at brannmenn bør bære F-500 EA. Du vet aldri hva du kan forvente. Dagen kan bringe husbrann. F-500 EA har utrolig raske knockdown-evner, og å avbryte den frie radikalens kjedereaksjon betyr redusert giftig røyk og bedre synlighet for brannmannen. Siden F-500 EA ikke fordamper til overopphetet damp, er det rapportert færre brannskader fra damp. Etter brannoverhaling er en lek, siden F-500 EA har utmerket motstand mot tilbakebrenning. Og du bruker mindre vann, så det er mindre vannskader og avrenning er usannsynlig. Et brannvesen kan bli tilkalt til en bilulykke med drivstoffsøl. På få minutter slukker F-500 EA brannen og kapsler inn drivstoffsølet.         Åstedet er faktisk trygt for trafikk å kjøre gjennom. Ville et brannvesen bruke AFFF eller AR-AFFF? Det er flere farer ved en ulykke; Klasse A-materialer, Klasse B polare drivstoff, Klasse B ikke-polare drivstoff, Klasse C høyspent litium-ion batterier, Klasse D brennbare metaller og selvfølgelig tredimensjonal brannslukking. Bare én agent kan håndtere alle disse, F-500 Encapsulator Agent.    

Dagen etter kan et brannvesen bli kalt til en industribrann. Forhåpentligvis er de klar over farene ved det lokale anlegget og har trent for denne dagen. Har du riktig utstyr? Hvilke kjemikalier og væsker finnes? Har de riktig agent for jobben? Svaret er F-500 EA. En agent kan håndtere alle søknader. Selv i situasjoner der vann kan gjøre jobben, hvor mye vann har du med deg? Vil du risikere utgiftene ved å måtte tilkalle en pumpebil eller en trekkoperasjon for å hente vann fra et tjern i nærheten? F-500 EA er din beste sjanse til å bruke vannet du har mest effektivt. Det er liten sjanse for å gjenoppta etter brannen, og brannmennene er klare for neste utrykning.          

F-500 Encapsulator Agent

  • Slukker klasse A, klasse B polare og upolare, klasse D metaller og spesifikke klasse C branner*
  • Kjøler raskt ned drivstoff og omliggende strukturer
  • Innkapsler drivstoff som gjør det ubrennbart og ikke antennelig
  • Avbryter kjedereaksjonen fra frie radikaler – mindre giftig røyk; bedre synlighet 
  • Eliminerer brennende fuktig
  • Eliminerer tilbakebrenning
  • Bruker mindre vann

* F-500 EA kan brukes på høyspente litium-ion-batteribranner i klasse C, og etter konsultasjon kan SOG-er brukes på strømførende transformatorbranner opp til 345 KV, som strømmer fra 125 fot.

 

MARIN INDUSTRIER

Brannslokkingssystemer ombord

Marine applikasjoner for Encapsulator Agents er forskjellige. HCT har lang erfaring med brannslokkingssystemer om bord som bruker F-500 EA, spesielt med den italienske marinen. Etter omfattende testing installerte den italienske marinen F-500 EA brannslokkingssystemer på strategiske steder på hvert skip.  

Andre kommersielle skip har blitt utstyrt med F-500 EA Concentrate Control Supply (CCS)-systemer. Havnebrannbåter med begrenset plass har funnet F-500 EA som et kritisk valg. Siden plassen er begrenset, har de funnet ut at en liten mengde F-500 EA har mer undertrykkelsesevne enn andre agenter.  

Rednings- og brannbåter

Flere redningsskip reagerte på en lasteskipkollisjon på Sørkinahavet i 2005. Et koreansk fartøy sank og Rickmers var i stor fare. I 80 timer forsøkte tre redningsskip å slukke den brennende lasten med magnesium og kjemikalier med dekkskanoner. Deretter gikk brannmenn om bord på skipet med tolv spann F-500 EA og slukket brannen med håndliner i løpet av 5 timer.  

Fra rensing av lensevannslam med HydroLock til installasjon av F-500 EA brannslokkingssystemer i maskinrom på skip, er det mange bruksområder der innkapslingsmidler bør brukes.

  • Brannslukking ombord
  • Rensing av linse
  • Tankavgassing og rengjøring
  • Brennbart støvkontroll – bulklastfartøy
  • Brannbekjempelse av brennbart støv – Lemmere og bulklastfartøy
  • Brannslukking ved brygge

F-500 Encapsulator Agent

  • Slukker klasse A, klasse B polare og upolare, klasse D metaller og spesifikke klasse C branner*
  • Kjøler raskt ned drivstoff og omliggende strukturer
  • Innkapsler drivstoff som gjør det ubrennbart og ikke antennelig
  • Avbryter kjedereaksjonen fra frie radikaler – mindre giftig røyk; bedre synlighet 
  • Eliminerer brennende fuktig
  • Eliminerer tilbakebrenning
  • Bruker mindre vann

* F-500 EA kan brukes på høyspente litium-ion-batteribranner i klasse C, og etter konsultasjon kan SOG-er brukes på strømførende transformatorbranner opp til 345 KV, som strømmer fra 125 fot.

Brannslukking

Lejon Kemi ab
BRANNSLUKKING